وصیت نامه شهید آیت الله آل هاشم منتشر شد | می دانم شهید می شوم مشارکت ۶۰۰ مکبر نوجوان و جوان در نماز‌های جماعت حرم مطهر رضوی مشهدالرضا(ع) آماده برگزاری جشن‌های باشکوه عید غدیرخم | جشن بزرگ عید غدیر در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود جشن ازدواج ۱۱۴ زوج دانشجوی مشهدی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد مردم و  خواص در  منطق حکومتی امام علی (ع) کتاب «عیدگاه» منتشر شد | بازسازی فضای تاریخی و بومی مشهد ویژه مخاطب نوجوان تبلور اندیشه‌های شریعتی، فراتر از ایران گفتاری از دکتر علیرضا واسعی در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران امام علی‌النقی(ع) برپایی ایستگاه‌های نقاشی غدیر ویژه کودکان در حرم مطهر رضوی برگزاری ۵۰۰ جشن غدیر با همکاری مردم در مشهد بازگشت زائران بدحال از عربستان با اولین پرواز‌ها (یکم تیر ۱۴۰۳) چیستی عید غدیرخم در  تبیین پیامبراکرم‌(ص) بررسی شبهات مرتبط با «غدیر» | تلاش شکست خورده برای تحریف تاریخ میهمانی غدیر در ۳۰۰ شهر برگزار می‌شود ۱۰۰ هزار بوته و شاخه گل نذر عید ولایت شدند فضاآرایی ویژه حرم مطهر امام‌رضا(ع) به مناسبت دهه ولایت و عید سعید غدیر خم میراثبان نفائس خطی حرم رضوی | یادی از مرحوم میرزا مهدی ولایی، فهرست‌نگار کتابخانه حرم حرص پسندیده و ناپسند در اخلاق رضوی
سرخط خبرها

صحن و بارگاه ملکوتی رضوی در روز زیارتی امام‌رضا (ع) رنگ عزا به خود گرفت | چرا ماه ذی‌القعده را ماه امام‌رضا (ع) می‌نامند؟

  • کد خبر: ۲۳۱۳۹۶
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
صحن و بارگاه ملکوتی رضوی در روز زیارتی امام‌رضا (ع) رنگ عزا به خود گرفت | چرا ماه ذی‌القعده را ماه امام‌رضا (ع) می‌نامند؟
به‌مناسبت ۲۳ ذی‌القعده، روز زیارتی امام‌رضا‌(ع) و بنا به روایتی شهادت امام هشتم شیعیان، صحن و بارگاه ملکوتی امام رئوف رنگ عزا به خود گرفت و سیاه‌پوش شد.

به گزارش شهرآرانیوز، به‌بهانه فرارسیدن بیست‌وسوم ذی‌القعده، روز زیارتی حضرت‌رضا(ع)، مرتضی انفرادی، پژوهشگر گروه مطالعات اجتماعی اعتاب مقدس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در خصوص این روز توضیحاتی ارائه کرد.

چرا ماه ذی‌القعده را ماه امام‌رضا‌(ع) می‌نامند؟

زیارت امام رضا (ع) در بین حضرات معصومین (ع) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این موضوع در روایات متعدد نقل شده است؛ برای نمونه در روایتی پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: پاره تن من در سرزمین خراسان به خاک سپرده می‌شود هرکسی‌که ناراحتی و غمی در دل دارد و او را زیارت کند، غمش برطرف می‌شود و هیچ گناهکاری به زیارت او نمی‌رود مگر آنکه با آمرزش گناه برگردد.

امام علی (ع) نیز در روایتی می‌فرمایند: فرزندی از فرزندان من به وسیله سم به شهادت می‌‎رسد که نامش نام من است و در سرزمین خراسان به خاک سپرده می‎ شود، هر کسی که او را زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را مورد آمرزش قرار می‎ دهد.

همچنین امام صادق (ع) در باب زیارت ایشان می‌فرمایند: کسی که در خراسان فرزندم را با معرفت زیارت کند، روز قیامت دستش را می‌گیرم و وارد بهشت می‌کنم.

از امام کاظم(ع) آمده است که ایشان می‌فرمایند: هر کس مرقد فرزندم علی (ع) را زیارت کند، پاداشش معادل ۷۰ حج مقبول است. راوی گوید: من با تعجب پرسیدم معادل هفتاد حج؟ آن حضرت فرمودند: معادل هفتاد هزار حج. دوباره پرسیدم زیارت فرزندتان معادل هفتاد هزار حج است؟ آن حضرت فرمودند: بله و چه‌بسیار حج‌هایی که پذیرفته نمی‌شود.

آن حضرت در روایتی دیگر می‌فرمایند: کسی که فرزندم علی (ع) را زیارت و یک شب نزد ایشان بماند، به کسی می‌ماند که خدا را در عرش زیارت کرده است. امام جواد (ع) نیز در حدیثی، بهشت را برای زائر پدرشان ضمانت می‌کنند.

حرم امام رضا (ع) رنگ عزا به خود گرفت

ماه ذی‌القعده را می‌توان ماه مناسبت‌های امام‌رضایی دانست چنانکه که در آغاز این ماه ولادت حضرت معصومه (ع) خواهر بزرگوار امام رضا (ع) و یازدهم این ماه نیز میلاد مسعود و مبارک ایشان است روز‌های بیست‌و‌سوم و بیست‌و‌پنجم ذی‌القعده نیز از روز‌های مهم زیارتی ایشان به شمار می‌آیند.

چه روز‌هایی به صورت ویژه برای زیارت امام‌رضا‌(ع) سفارش شده است؟

به طورکلی عبادت در برخی از زمان‌ها و مکان‌ها مؤثرتر است از همین رو هرچند زیارت مرقد‌های مطهر و حرم‌های شریف ائمه معصومین (ع) در همه زمان‌ها مفید و مناسب است، اما برخی از ایام هستند که زیارت در آن مورد تأکید بیشتری واقع شده است و از آنجا که زیارت از بهترین راه‌های تقرب به خدای متعال است، نباید ازآن غفلت ورزید، بلکه باید فرصت‌ها راغنیمت شمرد و در روز‌های که اهمیت بیشتری برای این موضوع در منابع روایی آمده است به زیارت ایشان شتافت.
زیارت امام رضا دربعضی روز‌ها نیزاهمیت بیشتری دارد مانند روز‌های ذکر شده در ماه ذی القعده، ماه رجب، و ایام شهادت، ولایتعهدی و روز چهارشنبه در هفته نیز از روز‌های منتسب به ایشان است که زیارت امام رضا (ع) در آن استحباب دارد.

حرم امام رضا (ع) رنگ عزا به خود گرفت

روز بیست‌و‌سوم ذی‌القعده روز زیارتی امام‌رضا‌(ع)

روز بیست‌وسوم ذی‌القعده که بنا برقولی در چنین روزی آن حضرت به شهادت رسیده‌اند از جمله روز‌هایی که شیخ عباس قمی در مفاتیح‌الجنان و نیز سیدبن‌طاووس در اقبال‌الاعمال برای زیارت امام رضا (ع) استحباب ذکر کرده‌اند و به نظر می‌رسد به استناد همین کلام سید‌بن‌طاووس است که روز بیست‌و‌سوم این ماه به عنوان روز زیارتی حضرت مشهور شده است و زیارت ایشان از دور و نزدیک مورد توجه قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->